A Collonil több mint százéves története során sok mindent megélt. Túl kellett élnie két világháborút, egy világgazdasági válságot, sőt még az államosítást is. Ennek ellenére a vállalat története során mindig újra talpra állt, és kisebb-nagyobb sikereket ünnepelhetett – egészen a mai napig.
A történet 1909-ben kezdődött egy kis berlini, kreuzbergi udvarban, és azóta a Collonil egy világszerte működő céggé vált, amely egyet jelent a kiváló minőségű cipő- és bőrápolással.
A Collonil név mindig is az innovációt és a technológiai vezető szerepet képviselte.
Frank Becker, ügyvezető partner így magyarázza a Collonil DNS-ét:
„Ügyfeleink állnak minden tevékenységünk középpontjában. Számukra fejlesztünk és gyártunk kiváló minőségű, személyre szabott termékeket. Vásárlóink igényeinek felismerése és kívánságaik teljesítése a mi küldetésünk és motivációnk.”
1909 valóban „ragyogó” év volt Berlin történetében. Karl Esslen kiváló üzleti érzékkel rendelkezett: néhány félévet orvostanhallgatóként töltött Párizsban, majd édesapja újságkiadójánál dolgozott szerkesztőként – de ő pontosan tudta, mit akar: saját vállalkozást indítani.
A svéd bőrolajgyártó, az Olsen hirdetése éppen a legjobbkor jött. Németországi képviseletet kerestek, és Karl Esslenre esett a választásuk.
A sikeres kezdés után partnerekre volt szüksége, akiket Paul és Walter Salzenbrodt testvérek személyében talált meg. Hárman együtt megalapították azt a vállalatot, amely később Collonil márkanéven forgalmazta cipő- és bőrápolási termékeit. A név a francia „coller” (ragasztani) szóból ered – utalva a termék viszkózus, sűrű állagára.
Az üzlet gyors növekedésnek indult, és hamar kinőtték a Köpenicker Straße udvari két szobáját. Rövid időn belül felépült az első gyárépület a Schlesische Straße 12 szám alatt, Berlin-Kreuzbergben.
A Salzenbrodt testvéreket besorozták, de Karl Esslen luxemburgi állampolgársága miatt mentesült a szolgálat alól, így tovább vezette a céget – sikeresen. Az eladások növekedtek, sőt, még Zeppelin gróf is a Collonil bőrolaját használta léghajói kötélzete impregnálásához, és lelkes levelet küldött Karl Esslennek az olaj „bevált tulajdonságait” méltatva.
A háború végén a testvérek visszatértek, és újra együtt dolgozva, rendkívül termékeny és innovatív időszak kezdődött. A cél: „cipőápolás a legmagasabb igényekhez”. Az újítások között szerepelt a luxuskrém, a lakkbőr ápolás, a velúrkezelő és a velúrtoll is.
1921 sorsfordító év volt a három alapító számára: a cég Mühlenbeck városában, Berlin mellett, nagy üzemet nyitott.
A Mühlenbeckbe költözéssel egy rendkívül kreatív időszak vette kezdetét. A legnagyobb dobás a Collonil „Fényes Zsír” nevű terméke volt, amely döntő előnyt kínált más termékekhez képest: míg a „Bőrolaj” és a „Zsír” vízállóvá tették a bőrt, de nem fényesítették – a „Fényes Zsír” viszont igen, és rögtön sikert aratott.
Az alapítók hamar felismerték a jó reklám fontosságát is. Ekkor született meg a máig használt szlogen: „A cipők Collonilt akarnak.”
Az 1930-as évek közepéig a vállalat a politikai változások ellenére is virágzott. 1929-ben Karl Esslen hirtelen meghalt, majd nem sokkal később Paul Salzenbrodt is elhunyt. A második világháború újabb nehézségeket hozott. A cég túlélését végül Walter Salzenbrodt biztosította.
A háború végén Mühlenbeck a szovjet megszállási zónába került, így a nyugati piacok elérhetetlenné váltak. A hivatalos német megosztás és az államosítás után Walter Salzenbrodt titokban Nyugat-Berlinbe menekült, ahol a család szinte a nulláról kezdte újjáépíteni a céget – immár teljesen családi vállalkozásként.
A háborút követő gazdasági fellendülés során ismét megnőtt az érdeklődés a divat és ezzel együtt a cipőápolás iránt is.
Az 1950-es évektől a „Made in Germany” a minőség és megbízhatóság világszintű szinonimájává vált. A Collonil tudatosan döntött amellett, hogy teljes értékláncát Németországban tartja, és Berlin legyen a gyártás központja – ez a döntés telitalálatnak bizonyult.
Az akkor már Németországban ismert márka terjeszkedni kezdett, először Franciaországban, Dániában és Hollandiában, ahol a cipőápolási termékek szintén nagy sikerrel futottak.
A megnövekedett kereslet miatt a hatvanas években új, nagyobb gyártóüzemeket építettek. A Collonil legendás szakértelmével és modern technológiájával tovább folytatta sikerútját.
A berlini cipőápolás még extrém körülmények között is megállta a helyét. Például a „Sport Wax” különösen kedvelt volt hegymászók körében – eljutott a világ legmagasabb csúcsaira is.
1962-ben Dr. Karl Maria Herrligkoffer a Himalájában, a 8125 méter magas Nanga Parbat meghódításakor is magával vitte a Collonil „Sport Wax”-ot. Visszatérése után így nyilatkozott: „Még a Broad Peak-expedíciónkban (1954) használt cipők is, amelyek már valóban megkeményedtek, újra rugalmasak lettek a Sport Wax által.”
A Collonil szíve mindig is a laboratórium volt – és maradt is.
Itt történik a kutatás-fejlesztés, valamint az új termékek szigorú tesztelése. A Collonil termékeknek számos minőségi kritériumnak kell megfelelniük, mielőtt piacra kerülnek. Ez mindig is így volt – és ma sincs másképp.
A hetvenes években jött a következő nagy újítás: a „Self-Shine” applikátor szivacs, amely gyakorlatilag feleslegessé tette az ecseteket és kendőket.
A hatvanas évek végén fejlesztett aeroszolos termékek is áttörést jelentettek, hiszen könnyed permetezéssel biztosítottak nyommentes védelmet a bőrön.
Már akkoriban több mint 70 országba szállított a Collonil – Monacóba, Szaúd-Arábiába, Japánba, sőt még a karibi szigetekre is.
1993-ban a Zöldek bevonultak a Bundestagba, környezet- és egészségtudatosságot hozva magukkal. A Collonil válaszul intenzív kutatások után alternatívákat dolgozott ki az aeroszolokra: habokat, folyékony ápolószereket és 1990-ben bevezette a levegősprayt.
Az új anyagkombinációkhoz a cipődivatban a Vario spray volt a korszerű válasz – és a Collonil ismét technológiai vezetővé vált.
A berlini fal leomlása után újra előkerült a Mühlenbeckben található régi gyártelep. A cél az volt, hogy logisztikai központtá fejlesszék, ám a befektetési költségek akkor még túl magasak voltak. Később, Frank Becker vezetése alatt ez az álom is valóra vált – ma egy ultramodern logisztikai központ működik itt.
A kilencvenes évek végén a Salzenbrodt család harmadik generációja is kivonult a vezetésből, majd Gert Thurner, a cég korábbi tanácsadója vette át az irányítást, mígnem 1998-ban Frank Becker lett az ügyvezető.
A kihívások ellenére sikerült új célokat kijelölni: struktúrák átalakítása, márkaimázs frissítése, új piacok felkutatása. Ma Kelet-Európa, különösen Oroszország a legnagyobb exportpiac, de a Collonil Ausztráliában, Tajvanon és az arab világban is kiválóan teljesít.
Az új évezred új termékekkel indult: 2001-ben jött a „Premium Line” a bőráru-kiskereskedelem számára, 2002-ben az „Autóápolás”, 2005-ben pedig az „Aviation” repülőgépipari ápolási sorozat.
Az emo Furnituren GmbH felvásárlásával a Collonil portfóliója kiegészült prémium talpbetétekkel, sámfákkal és lábápolási termékekkel.
2013-ban jött az áttörés: Carbon Pro – a valaha volt legjobb impregnáló spray, amely minden anyaghoz használható, és vízlepergető membránként védi a lábbeliket.
2017-ben a Collonil együttműködést indított a sneaker ikon Hikmet Sugoerrel, közösen hozták létre az új márkát, amely a sneakerrajongókat célozza meg.
Ezzel a márkával szeretnék a következő generációt is meggyőzni arról, hogy a Collonil a cipőápolás legjobb márkája – most és a jövőben is.
A teljes Collonil csapat ezen dolgozik nap mint nap – hűen a több mint 100 éves hagyományhoz és minőséghez.